COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Fett – så väljer du rätt sort

Publicerad
20 mar 2017

Mättat, fleromättat eller enkelomättat – vilka fetter är det egentligen vi ska äta? Vi reder ut begreppen och berättar vilka råvaror som gör gott för kroppen.

Det finns två huvudgrupper av fetter – mättat och omättat fett, där det omättade fettet delas in i enkelomättat och fleromättat fett. Mättat fett finns i animaliska livsmedel som grädde, smör, ost, fett kött och charkprodukter som korvar och bacon. Enkelomättat fett hittar du i oliver och olivolja, rapsolja och nötter. Fleromättade fetter, där de viktigaste heter Omega 3 och Omega 6, finns i fet fisk som lax, sill och i valnötter. Omega 6 finns i oljor gjorda av majs, solrosfrön, sesamfrön och även raps.

– Vi i norra Europa får traditionellt sett i oss mer av det mättade fettet och mindre av det omättade, eftersom vår främsta fettkälla är animalisk. Vi får mejeriprodukter från kor och vi äter kött av nöt och gris. Det balanseras till viss del med fet fisk som laxen och sillen, men vi får generellt sett i oss för lite av de fleromättade fetterna, berättar Helena Björck, legitimerad dietist på Hemköp/Axfood.

Hon förklarar att mättat fett kan påverka hälsan negativt och att fettsyrorna kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

– Det mättade fettet höjer det onda kolesterolet, medan enkel- och fleromättade fetter både sänker det onda kolesterolet och höjer det goda.

 

Enkelomättat fett
Enkelomättat fett finns i många olika livsmedel. Ibland tillsammans med mättat fett och ibland tillsammans med fleromättat fett. Mycket enkelomättat fett finns i till exempel:

  • olivolja och oliver
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • mandel, hasselnötter, cashewnötter och jordnötter
  • avokado
  • kyckling

 

Fleromättat fett
De viktigaste fleromättade fetterna heter omega-3 och omega-6.

Omega-3-fett finns i till exempel:

  • fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner
  • vissa alger
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • valnötter

Omega-6-fett finns i till exempel:

  • majsolja
  • solrosolja, sojaolja
  • sesamfrö och sesamfröolja
  • rapsolja

 

Mättat fett
Mättat fett finns i animaliska livsmedel och några vegetabiliska oljor, till exempel:

  • grädde, glass och bakverk
  • choklad
  • fet mjölk och fil
  • smör och matfettsbandningar baserade på smör
  • ost
  • fett kött och charkprodukter som korv och bacon
  • kokosfett
  • palmolja

Källa: Livsmedelsverket

Läs mer om fett i nummer 4 av vår tidning Hemlagat. Du får den som aktiv bonuskund! https://www.hemkop.se/Bonuskund/Bonus/Bli-Hemkop-Bonuskund/

Henrik Emilson