COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Lilla mjölskolan

Publicerad
24 feb 2014

Man behöver inte vara glutenintolerant för att kunna byta ut det vanliga vetemjölet mot ett mer hälsosamt alternativ, som passar alla olika magar. Alternativen är många, det gäller bara att veta vilket mjöl som passar till vad. 

Mandelmjöl
Görs på mandlar och innehåller det alla de vitaminer och mineraler som mandelfröna innehåller– ett riktigt hälsomjöl. Perfekt för desserter.

 

Rismjöl
Mjölet används till gröt, välling och redning av såser och soppor. Det är snällt för känsliga magar och rikt på kolhydrater.

 

Bovetemjöl
Ett bra alternativ istället för vetemjöl, har dessutom lågt GI. Innehåller viktiga mineraler och är väldigt lättsmält för kroppen.

 

Hasselnötsmjöl
Ett mjöl med mycket fibrer. Dess nötiga smak passar utmärk till bakning.

 

Kokosmjöl
Innehåller få kolhydrater och mycket protein. Rikt på fibrer som kan hålla magen i trim.

 

Majsmjöl
Gott i bröd, välling och i pannkakor. Ett lättsmält glutenfritt alternativ.

 

Sojamjöl

Sojamjöl är ett riktigt hälsomjöl som innehåller mängder med protein och hälsosamt fett. Passar utmärkt till både matlagning, bakning och att använda i smoothies.

 

Tips!

Koka frukostgröt på kokosmjöl. Vispa 2 ägg med 1 msk kokosmjöl, lite krossat linfrö, en halv mosad banan och lite kokosmjölk. Rör om och koka upp. Servera med bär, kanel och kokosmjölk.

Läs även: Dietisten Helena Björck svarar på frågor om glutenintolerans. »