COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Laktosintolerans

Publicerad
2 jun 2013

Att vara laktosintolerant innebär att man är överkänslig mot mjölksocker (laktos) men inte allergisk. Det är ofarligt att vara laktosintolerans, men symptomen kan upplevas som mycket obehagliga.

Mjölksocker eller laktos är en kolhydrat som för att brytas ner i tunntarmen behöver hjälp av enzymet laktas. Har man för lite laktas fortsätter laktosen ner i tjocktarmen där den börjar jäsa och orsaka obehag för den intolerante. 

Tre former av laktosintolerans

  • Primär laktosintolerans – den vanligaste formen. Laktasaktiviteten i kroppen avtar ofta från 2-5 års ålder så därför är det mycket mer vanligt med laktosintoleranta hos vuxna än hos barn. I större delen av världen är laktosintolerans ett normaltillstånd efter att man slutat med bröstmjölken. 
  • Medfödd laktosintolerans – en mycket ovanlig form, där det nyfödda barnet inte tål att dricka modersmjölken som är rik på mjölksocker.
  •  Sekundär laktosintolerans – kan uppkomma efter en skada på tunntarmens slemhinna, t ex vid obehandlad glutenintolerans eller efter en tarminfektion. När tarmen har läkt brukar enzymaktiviteten komma tillbaka och man brukar klara av att äta laktos igen.

 

Lätt att blanda ihop
Laktosintolerans blandas ofta ihop med mjölkproteinallergi, vilket är något helt annat. (Läs mer under fliken om mjölkproteinallergi.)


Symptom
Symptomen vid laktosintolerans inträffar ofta inom några timmar efter att man ätit laktos i någon form. Vanligast är magsmärtor, diarré, gasbildning och ”buller”.


Diagnos
Diagnos kan ibland ställas efter en s.k. laktosbelastning. På vårdcentral eller sjukhus dricker man en laktoslösning och därefter tas antingen ett utandningsprov där man mäter mängden vätgas i utandningsluften, eller ett blodprov där mängden blodsocker i blodet mäts.


Kosten
En laktosfri eller laktosreducerad kost är behandlingen. De flesta klarar en viss mängd laktos efter en tids helt laktosfri kost, men eftersom det varierar från person till person och även från dag till dag, får man pröva sig fram. Klarar man låglaktosprodukter kan man kanske även klara lite vanlig grädde i en sås t ex. Det är inte farligt att utsätta kroppen för laktos men det kan förstås ge obehag. Läs mer om alternativ till laktos.