COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Alternativ till laktos

Publicerad
2 jun 2013

Det finns en mängd olika ersättningsprodukter baserade på soja, ris eller havre som är naturligt fria från laktos, men även produkter där laktosen är borttagen helt, eller minskad, s.k.” låglaktosprodukter”.


Mejeriprodukter och andra livsmedel innehåller olika mycket laktos. Det beror bl a på fettmängden. Ju mer fett en mejeriprodukt innehåller, desto mindre laktos.

  • Mjölk/lättmjölk: 5 g laktos/100 g
  • Filmjölk: 3,4 - 4g laktos/100 g
  • Vispgrädde 1-3 g/100 g
  • Smör 0,1-1 g/100 g

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Laktos/Laktostabell/
På den här länken kan du läsa på Livsmedelsverkets lista hur mycket laktos man har uppmätt i olika livsmedel:

En dietist eller läkare kan ge många bra kostråd, men hur mycket laktos man tål utan att få besvär, lär man sig genom att pröva sig fram. Är man väldigt mycket laktosintolerant kan man behöva läsa innehållsdeklarationen även på de livsmedel man inte tror innehåller laktos.

För att förstå innehållsföreteckningen och veta vad man letar efter kan man behöva en lista med olika ingredienser till hjälp. På flikarna här intill finns listor på livsmedel och ingredienser som innehåller laktos och som inte innehåller laktos. Kom ihåg att listor aldrig kan bli fullständiga, så se dem enbart som ett hjälpmedel.

Hjälpmedel
Det finns även laktaskapslar och droppar med laktas man kan köpa på apoteken, vilket kan vara bra om man t ex är bortbjuden eller äter på restaurang, där man inte själv kan påverka innehållet i maten. Kapslarna tas före måltiden och enzymerna verkar då på samma sätt som kroppens eget skulle ha gjort. Dropparna tillsätts i mjölken för att bryta ner mjölkens laktos innan man dricker den.

Kalcium

Genom mjölk och andra mejeriprodukter får vi en stor del av det kalcium vi behöver. Den som inte dricker mjölkprodukter behöver därför se till att behovet av kalcium täcks på annat sätt. Kalcium finns förutom i soja-, ris-, och havremjölk även i laktosfria- och låglaktosprodukter. Man hittar också kalcium i t ex hasselnötter, mandel, tofu, solrosfrön, spenat, broccoli, havregryn och ägg.

Om kalciumet i maten inte räcker till kan man behöva ta ett kosttillskott. Prata först med din läkare eller dietist om det.