COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Hemköps syn på hållbarhet

Publicerad
31 jan 2017

För oss handlar vårt hållbarhetsarbete om att göra minsta möjliga avtryck på naturen.

Hemköp är en dagligvarukedja inom Axfood-koncernen, och är således en del av koncernens omfattande hållbarhetsarbete. Det betyder att vi i vår organisation aktivt arbetar med olika typer av projekt för att nå våra hållbarhetsmål. Bland annat var vi pionjärer i lanseringen av våra miljövänliga sockerrörspåsar redan 2011.

För oss handlar vårt hållbarhetsarbete om att hjälpa dig som kund till att göra goda och hållbara val utan pekpinnar. Vi tror på att inspiration i förlängningen förändrar sättet vi ser, upplever och konsumerar mat. Genom vårt säsongskoncept kombinerar vi tidpunkten för bästa smak med den naturliga årstidsväxlingen.

I våra butiker finner du god och bra mat där hållbarhetsarbetet finns med i alla steg på varans väg fram till butikshyllan, från odling, djuruppfödning och fiske till hur villkoren ser ut för de människor som arbetar hos våra leverantörer.

Vi strävar efter att bli en samhällsaktör som gör skillnad. Hemköp ämnar att genom sitt arbete med livsmedelsinköp - sträva efter att få leverantörer att bli bättre på att göra mer hållbara val. Genom distribuering av Axfood-varumärken ställer vi krav, ifrågasätter och utvärderar de leverantörer vi jobbar med för att kunna göra skillnad i sociala, miljö- och naturresursfrågor.

Vi tar socialt ansvar och samarbetar med SOS Barnbyar där vi låter våra kunder ta del av olika initiativ för att engagera sig i samhällsfrågor. Hemköp arbetar även nära Axfoods Matmissionen, en social matbutik med syfte att minska matsvinnet, underlätta för personer i ekonomisk utsatthet och skapa arbetstillfällen för personer som idag står utanför arbetsmarknaden. 

Hemköp deltar även aktivt i samarbeten som syftar till att fasa ut användningen av försäljningen av rödlistad fisk i våra egenägda butiker. Vi arbetar även mycket nära organisationer som Fairtrade, KRAV och MSC. Vi satsar stort på ekologiska produkter och har nära kontakt med odlare och lokala entreprenörer.

Under 2016 öppnade vi även en helt ny butik Hemköp Reko – en helt ny matbutik där sortimentet är skräddarsytt med våra finaste artiklar. Det kan vara allt från varor med certifieringar som Fairtrade eller MSC, till ekologiska och vegetariska alternativ. Initiativ som Hemköp Reko är bra val för miljön, hälsa och vår omvärld.

Vi anstränger oss hårt för att leva upp till våra kunders förväntningar. Det är därför vi genom Axfood, gett oss själva målet att bli bäst i branschen på hållbarhet och samtidigt inspirera dig till god och bra mat.