COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp

Därför finns det ingen åldersgräns på fisk

Publicerad
15 jan 2015

Det viktiga omega 3-fettet skyddar våra hjärtan och kärl och barn behöver det för att hjärna och syn ska fungera optimalt. Här är tips för dig som vill få barnen att äta mer fisk - eller som själv behöver fiskinspiration.

Av Moa Suominen

Livsmedelsverkets råd är att äta fisk 2–3 gånger i veckan, men ibland är det inte så lätt. Vi tog en pratstund med Hemköps dietist Helena Björck för att få veta mer.

Varför är det så bra att äta fisk?

– Fisk innehåller både omega 3 och omega 6 – nyttiga fettsyror, D-vitamin, jod och selen, som många av oss svenskar inte får i oss tillräckligt. D-vitamin är bra för skelettuppbyggnaden och omega 3 hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det bästa är att variera olika sorters fiskar och inte bara äta de feta alternativen som laxen. Mager fisk som torsk är en väldigt bra proteinkälla.

Behöver barn mer fisk?

– Nej, samma rekommendationer gäller för barn, men där spelar omega 3 in på så sätt att det får hjärna och syn att utvecklas.

Är det några fiskar man ska undvika?

– Fiskar med mycket miljögifter som strömming, vild lax och öring från Östersjön är det bra om man inte äter för mycket av. I insjöfisk kan det också finnas kvicksilver, så där kan man behöva vara lite uppmärksam. Det bästa är att variera sig och ”sprida” sina risker. Barn och gravida ska begränsa sina intag av dessa fiskar.

Mitt barn äter inte fisk – hur gör jag?

– Prova en annan sorts fisk än du brukar bjuda på eller servera tillbehör som du vet att barnet verkligen tycker om. Fiskpinnar eller panerad fisk kan fungera, eller så provar du att baka in fisken i en rätt som döljer den en aning. De flesta barn har perioder då de ratar ett visst livsmedel, men en dag tycker de om det igen, så ge inte upp!

Och om det verkligen inte funkar..?

– Flytande matfetter och oljor som rapsolja samt linfrön är också källor som är rika på omega 3, så det går att komplettera. Är du allergisk mot fisk behöver du kanske äta kosttillskott i form av kapslar med omega 3

 

Här hittar du Livsmedelsverkets kostråd om fisk.

 

 Hemköp har en fiskpolicy som innebär att enbart fisk och skaldjur från hållbara bestånd säljs i butikerna.

 

Under vecka 4 och 6, 2015 bjuder vi på ett bra erbjudande på fisk från Garant. Du hittar mer info i veckans flygblad.