COOKIES

På hemköp.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Jag förstår
Hemköp
Publicerad
20 apr 2017

Hemköp lanserar pant på plastpåsar

Som första dagligvarukedja inför Hemköp pant på plastpåsar. Utifrån Naturvårdsverkets nya riktlinjer för hur handeln ska hantera plastpåsar går Hemköp ett steg längre för att öka återvinningsgrad och återanvändning. Pilotprojektet startar i butiken vid Torsplan i Stockholm.

Som svensk mataktör var Hemköp först i branschen med att införa förnyelsebara plastpåsar gjorda på sockerrör. Med pantsystemet går Hemköp ett steg längre och tar nu även ansvar för återvinningen.

– Vi ser det här som en naturlig utveckling av att vi på Hemköp alltid har strävat efter att ta ansvar för miljön på ett inspirerande sätt. Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Så går det till att panta sin påse
Kunden använder sin Hemköpspåse så många gånger den önskar. Därefter pantas den i kassan och genererar en krona som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten som blir till nya påsar. Max tio påsar kan pantas per köp.

Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. För varje påse som säljs i butiken vid Torsplan men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige som sanerar plast från hav, sjöar och städer. Ett av Städa Sveriges initiativ är att städa längs Brunnsviken som ligger nära butiken vid Torsplan.

– Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025 enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar då mindre plast går till förbränning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.

För mer information, bilder och film kontakta:
Elin Jarl
pressansvarig Hemköp
070-543 89 19 eller elin.jarl@hemkop.se 

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 13 miljarder kronor och finns på ca 190 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).