Det här är Hemköp / Hållbarhet / Hållbar historia

Med hållbarhetstänket i ryggmärgen

För oss på Hemköp är hållbarhet inget modeord, eller något man tjänar enkla poäng på genom att prata om. För oss är hållbarhet något helt naturligt.

Ända sedan starten har vi visat vägen för resten av den svenska livsmedelsbranschen med våra modiga och ibland kontroversiella beslut. Det kommer vi förstås att fortsätta göra. Hållbarhetsperspektivet finns med oss varje dag, i det stora och i det lilla. Vissa saker får vi till från en dag till en annan, andra tar längre tid.

En del saker vi gör sticker ut mer än andra, och förtjänar sin plats på listan med milstolpar i Hemköps historia. Vi är inte färdiga, långt ifrån – så kom gärna tillbaka till den här listan då och då för att se vad vi gör för en smartare, rikare och mer hållbar matvärld.

Urval av viktiga händelser i Hemköps historia

1983 lanserade vi nötkött med uppfödargaranti och var först i branschen med att införa avfallssortering i alla butiker.

1984 beslutade vi oss för att kvalitetsgarantera vår köttfärs. Nya regler sattes upp som gjorde klart att färsen skulle vara mald av rent kött och innehålla högst 10 procent fett. Den nya köttfärsen blev en framgång och vi började sakta bygga upp ett förtroendekapital hos våra kunder av at ta bra och hållbar mat på allvar. 1984 lanserade vi även obesprutad potatis, angav uppfödargaranti på allt svenskt kött och sålde griskött från ostressade grisar.

1985 lanserade vi våra första egna varumärken.

1987 tog vi bort allt klorblekt papper ur sortimentet. Vi introducerade även ett nytt slags tvättmedel där fosfaterna ersatts av zeoliter och var först i branschen med att ha en miljöansvarig i varje butik.

1988 utsågs vi till Sveriges miljövänligaste butikskedja av Naturskyddsföreningen.

1989 förtydligade vi vilka regler som gällde för en ”Hemköpsgris”.

1990 var vi först i branschen med att ta bort Klorin från sortimentet. Vi var även först med att endast sälja pappers- och babyprodukter samt tvättmedel, sköljmedel, diskmedel och rengöringsmedel märkta med Svanen eller Bra miljöval.

1991 genomförde vi den största prissänkningen någonsin inom svensk livsmedelshandel och tog bort extrapriserna. Istället införde vi ”ständigt lågt pris”.

1993 beslutade vi som första livsmedelskedja att enbart sälja svenskt kött.

1995 lanserade vi färskt, svenskt lammkött året om. Vi fattade också beslut om att endast sälja varor från tillverkare som tagit bort onödigt emballage och onödiga tillsatser.

1996 lanserade vi ”raka spåret” där frukt och grönt köptes in direkt från odlarna.

1997 blev vi först i branschen med att endast sälja ägg från frigående höns. Vi gjorde också en stor prissänkning på ekologisk mjölk.

1999 kost- och allergiutbildade vi alla medarbetare vilket ledde till att läkare i Dalarna började uppmana alla allergiker att handla på Hemköp.

2006 startade vi upp Hemköps nya hälsosatsning och godisfria kassor infördes.

2007 inledde vi samarbetet med SOS Barnbyar, något som bland annat resulterat i byggnationen av en barnby i Bovary, Ukraina som sedan dess varit en fristad för barn från svåra förhållanden och som gett dem möjlighet att växa upp i en trygg miljö. Under sju år framöver gav medarbetarna 100 kronor av sina julklappspengar till barnbyn i Ukraina. Och innan kriget startade i landet 2014 fick medarbetare och kunder möjlighet att besöka barnbyn.

2008 slutade vi sälja rödlistad fisk.

2009 införde vi 15-årsgräns på energidrycker och tog bort gåslever från vårt sortiment.

2010 införde vi ett nytt säsongskoncept för att lyfta fram vilka råvaror som är i säsong och som då smakar som godast, är mest prisvärt och bäst för miljön. Detta år var vi också först i branschen med att göra våra kvitton helt fria från bisfenol.

2011 var vi först i Sverige med att introducera nedbrytbara plastkassar av sockerrör.

2013 var vi först i Sverige med att MSC-certifierar samtliga fiskdiskar i egenägda butiker och Hemköp Stockholm City började, som första Hemköpsbutik, att skänka mat till behövande genom S:ta Clara kyrka. Åren som följer tar flera Hemköpsbutiker efter. 2014 var vi först i Sverige med att endast sälja ekologiska bananer i våra butiker.

2015 tog vi bort gödkalv från sortimentet.

2016 gick vi över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor i våra butiker och våra kunder satte insamlingsrekord, via pantgåvor och 10-öringen. Sammanlagt skänkte vi 2,1 miljoner kronor till SOS Barnbyar. Även pant på saftflaskor infördes.

2017 var vi först i Sverige med frukt- och grönt-påsar av sockerrör. Dessutom var vi den första dagligvaruaktören i Sverige att erbjuda våra kunder att panta sin påse och få en krona tillbaka. Även initiativet ”Variera med vego” lanserades detta år. Som första aktör i branschen började vi klimatkompensera våra e-handelstransporter. Våra kunder slog på nytt insamlingsrekord, via pantgåvor och 10-öringen, till SOS Barnbyar och sammanlagt skänktes 2,3 miljoner kronor. Digitala fraktsedlar infördes och Dagab började testa ett nytt drivmedel, gjort av restprodukter från svensk skog, som minskade klimatutsläppen med 90 procent.

2018 var vi först i branschen med att ASC-certifiera samtliga fiskdiskar, införde digitala kvitton samt började återvinna e-handelskundernas papperspåsar. Vi lanserade ett matsvinnsöl, startade upp praktikantprogrammet ”Nyanländ i Axfood”, där fem Hemköpsbutiker deltog, och ett samarbete med matsvinns-appen Karma. Detta var också året då pant på juiceflaskor lanserades och vi återupptog resorna till barnbyn i Ukraina.

2020 Lansering av Klubb Hemköp, en kundklubb som belönar våra kunder både när de handlar och utför goda handlingar.