Vår historia

Vår resa börjar i Borlänge 1958. Idag har Hemköp ca 200 butiker där kärleken till mat alltid banat vägen.

Hemköps historia börjar med en matälskare till en annan

Hur började Hemköp som matkedja och vad har hänt sedan dess? Hemköp har en anrik historia som sträcker sig i över 60 år. Vår resa börjar i Borlänge, med en handlare och en enkel idé - att göra det lätt att få hem god och bra mat.


Bild: "Spik-Olle" Hemköps grundare ca.1950

Hemköps resa börjar med ”Spik-Olle”. En handlare som föddes 1909 i Leksand. Han kallades ”Spik-Olle” för att han började sin säljkarriär genom att plocka spik på byggen och fick betalt från snickarna som tappat dem. Senare i livet fortsatte han som grosshandlare och körde ut varor till butikerna i Dalarna som sedan sålde vidare till sina kunder. Han funderade över sin roll i kedjan och kände att hans led inte behövdes. Därmed startade han den första Hemköpsbutiken 1958 som till en början endast hade hemleverans. Namnet Hemköp kommer nämligen från att ”Spik-Olle” själv körde hem maten till sina kunder från lokalen i Borlänge. Kunderna fick listor med sortimentet skickat till sig och beställningarna ringdes in. ”Spik-Olle” och senare även hans son, körde maten hem till kunderna. ”Spik-Olle” var alltid mån om sina kunder. Dem var högsta prioritet och bemötandet var alltid viktigt. Det hände att kunder ringde på julafton och ville köpa eldningsolja och då var det självklart att Spik-Olle körde ut den direkt hem till kunden.


Till vänster: Första Hemköpbutiken på Grådavägen i Borlänge 1960. Till höger: Invigning av första moderna Hemköp med självbetjäning i Gyllinge Borlänge 1964.

1960 tog Torbjörn Lundin och Hans Stelius över verksamheten och startade den första fysiska Hemköpsbutiken på Grådavägen 10 i Borlänge. Ett stenkast från ladan där Spik-Olle hade sitt lager för hemleveranserna. Huset där den första butiken låg är idag bostäder. Butiken gick bra så 1964 byggde Lundin och Stelius en helt ny Hemköpsbutik i Gylle-området i Borlänge, nära där den ursprungliga butiken funnits. Den nya butiken hade bättre läge med stor parkering och närhet till riksvägen. Butiksytan var 900 kvm med åtta kassor, en temperaturanpassad mejeriavdelning, kafeteria och parkering om totalt 10 000 kvm. Den nya butiken var då helt unik i sitt slag. Fram tills dess hade man handlat sin mat i olika affärer. Kött hos slaktaren, bröd hos bagaren och fisk i fiskbutiken. När nya Hemköp öppnade kunde man handla alla varor i samma butik och dessutom plocka det man ville ha själv från hyllorna. Hemköps butiksverksamhet förvärvades efter några år av Bertil Wåghäll. Sedan den första Hemköpsbutiken öppnats i Borlänge tillkom i snabb takt butiker i Falun, Avesta, Ludvika, Malung, Dala-Järna samt Östersund och Älmhult i Småland. Bertil Wåghäll öppnade cirka 35 Hemköpsbutiker och köpte upp flera grossistföretag mestadels i Norrland. Hans företag hette Sam Hedenius. Där fanns dotterbolagen Ce-Jis Kolonial och Hemköp. Under 1970-talet fortsatte Hemköp ordentligt. Åhléns gick in som delägare och sedan kom grossist- och importföretaget JS Saba att bli delägare. Centralt för alla nya Hemköpsbutiker var tanken att sluta agera marknadsföringsarena för fabrikanternas produkter, och istället företräda kundernas behov för ett butiksutbud mer i linje med deras behov och önskemål. Att handla skulle vara enkelt, tryggt och tidsbefriande. 


Butiksöppning i Sundsvall 1994. Styrelsens ordförande Antonia Ax:son Johnson och VD Nils-Erik på butiksrunda.

JS Saba tog 1982 helt över det företag som då kallades Sam-Hedeniusgruppen och där Hemköp var en viktig del. I samma veva delades Sam Hedenius i tre delar: CeJis blir en del av Dagab, Vivo-butikerna blir Vivo Nord och Hemköpsbutikerna blir Hemköpskedjan AB. Det var också under 1980-talet som vår medvetenhet kring djurhållning, ursprungsland, livsmedelsproduktion och kunskap om näringsinnehåll började bli allt vanligare. Nils-Erik var en styckmästare som arbetat sig upp från Tempo i Malmö 1974, till divisionschef på Hemköp, och slutligen även VD för hela bolaget. Han och hans kollegor var övertygade om att det enda sättet att arbeta med hållbarhet – var att vårda kundernas omtanke för hållbarhetsfrågor med motsvarande sortiment och behov i butikerna. Från deras insikter utvecklades Hemköps dåvarande hållbarhetsmål som fortsätter prägla bolaget än idag – den moderna kunden kräver hållbara lösningar, och då är inte hållbarhetsfrågor något man kan arbeta med utan något man måste göra. Sagt och gjort. Under 1980-talet lanserade Hemköp allt från en uppfödargaranti till att man började kvalitétsgarantera köttfärs. Man lanserade egna varor och tog bort klorblekt papper ur sortimentet. För sina insatser prisades Hemköp 1988 till ”Sveriges miljövänligaste butikskedja” av Naturskyddsföreningen. Det var också samma år som Axel Johnson-gruppen gick in som ägare till Hemköp tillsammans med flera.


Det folkkära revyartisten Wiveca Margareta "Meta" Roos med kopplingar till Dalarna var en av flera kända ansikten som medverkade i Hemköps reklamkoncept under 1990-talet.

Under 1990-talet fortsatte Hemköp vara drivande inom dagligvaruhandeln med fler modiga beslut. 1991 slutar till exempel Hemköp som företag under en period med extrapriser. Hemköp tar även under början på 1990-talet, över Åhléns livsmedelsbutiker, fram till 1995 tas 46 butiker över. 1994 lanserar Hemköp ett kundkort med betalfunktion. Cirka 90 butiker ingår i kedjan innan börsnoteringen 1997 av Hemköpskedjan AB. Under samma tid slutar försäljningen av ägg från burhöns, ett beslut som flera aktörer i branschen tog efter. 1999 samgående mellan Hemköpskedjan och D&D Dagligvaror samtidigt som Spar i Sverige och Finland förvärvas.


Till vänster: Urklipp på ett av Hemköps köttannonser som tvingade fram ny standard för livsmedelsmärkning. ca.1992 Till höger: Ett urval av Hemköps egna varor under tidigt 1990-tal.

Hemköp började även att informera om det oschyssta köttet som såldes av konkurrenter och importörer. Bara svenskt kött säljs och miljöprofilen blir allt skarpare liksom dalaprofilen. Varje Hemköpsbutik i landet förses med en stor tavla med dalamotiv och byggjobben i butikerna görs av Leksandsfolk. ”Hemköp kan du lita på”, sade skidikonen Gunde Svan i flera reklamfilmer och Hemköp var på frammarsch. Detta fick logiskt flera aktörer att gå i taket. Men för Hemköp var det viktigt att informera sina kunder om hur polskt kött kunde säljas som svensk, eller hur framställning av dålig köttfärs gick till i praktiken. Hemköps pådrivande arbete ledde fram till ett nytt regelverk som tillämpas idag i hela dagligvaruhandeln. 


TV-reklam från Vivo sent 1990-tal där "handlaren" var frontfigur i många reklamfilmer. Devisen "Du får mycket mer hos Vivo. Yeah!" användes flitigt tills delar av Vivo blev en del av Hemköp 2004.

2000 blir Hemköp kärnan i nya Axfood som börsnoteras, all dagligvaruhandel med Axel Johnson-anknytning samlas i det nya bolaget. 2003 intensifieras även utvecklingen av egna varumärken. Varorna byter namn från ”Vårt egna” till ”Hemköp”. Under 2004 går Hemköp, Spar (där många Vivo-butiker utanför Stockholm ingick) och Billhälls samman under varumärket Hemköp, som består av egen- och handlarägda butiker. 2007 lanseras ett nytt kundkort som erbjöd upp till 2 procent bonus på inköpen. Kundkortet blir en succé och året därpå är 200 000 svenskar medlemmar i programet. Under 2009 blev ett 50-tal Vi-butiker (tidigare Vivo) i Stockholmsområdet även Hemköpshandlare. Det är också efter millennieskiftet de modiga sortimentbesluten avlöste varandra. Hemköp slutade sälja rödlistad fisk och tog fram en receptbroschyr med mat i säsong. Som grädde på moset var Hemköp först i branschen med att introducera sockerrörspåsar och att endast sälja ekologiska bananer. Man började också arbeta närmare organisationer som Fairtrade, ASC och MSC. Idag finns det bara Fairtrade-märkta rosor i Hemköps butiker och under 2018 blev alla fiskdiskar både ASC och MSC-certifierade.


Glad kund tar emot varor från Hemköps e-handel som lanserades 2016.

Hemköps resa har gått från ”Spik-Olle” till det Hemköp vi ser idag. Arvet kan vi se i Hemköps arbete att variera med vego för miljöns skull, sitt arbete mot matsvinn genom Karma, och i sitt proaktiva arbete med att lyfta fram mat i säsong. Idag kan du handla hos Hemköp i ca 200 butiker i hela landet och på nätet. Och det är just med vår näthandel cirkeln sluts poetiskt. Hemköp började med hemleveranser för över 60 år sedan och fortsätter göra det idag, fast istället för inköpslistor och telefonsamtal till "Spik-Olle" så kan du istället snabbt och enkelt handla på Hemköp.se Tack för att du delat din matglädje med oss i över sex deccenier. Nu blickar vi mot framtiden!

Fortsätt resan som "Spik-Olle" började genom att handla i vår e-handel. Hållbar matglädje direkt till dörren.

Börja handla


Urval av viktiga händelser i Hemköps historia

1983 lanserade vi nötkött med uppfödargaranti och var först i branschen med att införa avfallssortering i alla butiker.

1984 beslutade vi oss för att kvalitetsgarantera vår köttfärs. Nya regler sattes upp som gjorde klart att färsen skulle vara mald av rent kött och innehålla högst 10 procent fett. Den nya köttfärsen blev en framgång och vi började sakta bygga upp ett förtroendekapital hos våra kunder av at ta bra och hållbar mat på allvar. 1984 lanserade vi även obesprutad potatis, angav uppfödargaranti på allt svenskt kött och sålde griskött från ostressade grisar.

1985 lanserade vi våra första egna varumärken.

1987 tog vi bort allt klorblekt papper ur sortimentet. Vi introducerade även ett nytt slags tvättmedel där fosfaterna ersatts av zeoliter och var först i branschen med att ha en miljöansvarig i varje butik.

1988 utsågs vi till Sveriges miljövänligaste butikskedja av Naturskyddsföreningen.

1989 förtydligade vi vilka regler som gällde för en ”Hemköpsgris”.

1990 var vi först i branschen med att ta bort Klorin från sortimentet. Vi var även först med att endast sälja pappers- och babyprodukter samt tvättmedel, sköljmedel, diskmedel och rengöringsmedel märkta med Svanen eller Bra miljöval.

1991 genomförde vi den största prissänkningen någonsin inom svensk livsmedelshandel och tog bort extrapriserna. Istället införde vi ”ständigt lågt pris”.

1993 beslutade vi som första livsmedelskedja att enbart sälja svenskt kött.

1995 lanserade vi färskt, svenskt lammkött året om. Vi fattade också beslut om att endast sälja varor från tillverkare som tagit bort onödigt emballage och onödiga tillsatser.

1996 lanserade vi ”raka spåret” där frukt och grönt köptes in direkt från odlarna.

1997 blev vi först i branschen med att endast sälja ägg från frigående höns. Vi gjorde också en stor prissänkning på ekologisk mjölk.

1999 kost- och allergiutbildade vi alla medarbetare vilket ledde till att läkare i Dalarna började uppmana alla allergiker att handla på Hemköp.

2006 startade vi upp Hemköps nya hälsosatsning och godisfria kassor infördes.

2007 inledde vi samarbetet med SOS Barnbyar, något som bland annat resulterat i byggnationen av en barnby i Bovary, Ukraina som sedan dess varit en fristad för barn från svåra förhållanden och som gett dem möjlighet att växa upp i en trygg miljö. Under sju år framöver gav medarbetarna 100 kronor av sina julklappspengar till barnbyn i Ukraina. Och innan kriget startade i landet 2014 fick medarbetare och kunder möjlighet att besöka barnbyn.

2008 slutade vi sälja rödlistad fisk.

2009 införde vi 15-årsgräns på energidrycker och tog bort gåslever från vårt sortiment.

2010 införde vi ett nytt säsongskoncept för att lyfta fram vilka råvaror som är i säsong och som då smakar som godast, är mest prisvärt och bäst för miljön. Detta år var vi också först i branschen med att göra våra kvitton helt fria från bisfenol.

2011 var vi först i Sverige med att introducera nedbrytbara plastkassar av sockerrör.

2013 var vi först i Sverige med att MSC-certifierar samtliga fiskdiskar i egenägda butiker och Hemköp Stockholm City började, som första Hemköpsbutik, att skänka mat till behövande genom S:ta Clara kyrka. Åren som följer tar flera Hemköpsbutiker efter. 2014 var vi först i Sverige med att endast sälja ekologiska bananer i våra butiker.

2015 tog vi bort gödkalv från sortimentet.

2016 gick vi över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor i våra butiker och våra kunder satte insamlingsrekord, via pantgåvor och 10-öringen. Sammanlagt skänkte vi 2,1 miljoner kronor till SOS Barnbyar. Även pant på saftflaskor infördes.

2017 var vi först i Sverige med frukt- och grönt-påsar av sockerrör. Dessutom var vi den första dagligvaruaktören i Sverige att erbjuda våra kunder att panta sin påse och få en krona tillbaka. Även initiativet ”Variera med vego” lanserades detta år. Som första aktör i branschen började vi klimatkompensera våra e-handelstransporter. Våra kunder slog på nytt insamlingsrekord, via pantgåvor och 10-öringen, till SOS Barnbyar och sammanlagt skänktes 2,3 miljoner kronor. Digitala fraktsedlar infördes och Dagab började testa ett nytt drivmedel, gjort av restprodukter från svensk skog, som minskade klimatutsläppen med 90 procent.

2018 var vi först i branschen med att ASC-certifiera samtliga fiskdiskar, införde digitala kvitton samt började återvinna e-handelskundernas papperspåsar. Vi lanserade ett matsvinnsöl, startade upp praktikantprogrammet ”Nyanländ i Axfood”, där fem Hemköpsbutiker deltog, och ett samarbete med matsvinns-appen Karma. Detta var också året då pant på juiceflaskor lanserades och vi återupptog resorna till barnbyn i Ukraina.