Jordens godaste mat med Gustav Johansson / Laga lite grönare, helt enkelt

Laga lite grönare, helt enkelt

Matbloggaren Gustav Johansson är mannen bakom en av Sveriges största gröna matbloggar, "Jävligt Gott". Men Gustav har inte alltid ätit bara grönt. Han växte upp med grillkvällar, hamburgare och svensk husmanskost som köttbullar och pannbiff med lök. Och älskar fortfarande samma typ av mat – men i grönare versioner.

Gustavs målsättning är att hans vegofierade versioner ska smaka lika gott som maten han växt upp med – eller till och med godare.
Det ska inte vara krångligt att laga vegetariskt eller veganskt, men det finns en del saker som kan vara bra att ha lite extra koll på. Som att balansera grundsmakerna och tänka till på texturen.

– Tuggmotståndet är en viktig del av matupplevelsen som man kanske inte alltid tänker på, poängterar han. Vi förväntar oss ofta att något ska kännas på ett visst sätt i munnen, utan att vi tänker på det. Därför lägger Gustav stor vikt vid att få till en bra textur när han återskapar sina favoriträtter på grönt vis eller när han hittar på helt nya recept. Han har experimenterat fram många kluriga tricks för att få till rätt känsla i sina rätter. Det karakteristiska krispet från knaperstekt bacon och den rökiga smaken för en carbonara får han exempelvis genom sitt eget recept på ”fejk- bacon” – ”Gustavs fejkon”. Tunt skivad tofu steks med soja – plus en knivsudd socker – som gör att fejkonet blir karamelliserat och får den rätta knapriga känslan. Och en skvätt rökarom fixar den rätta smaken.

Ett annat av Gustavs knep är att både ugnsbaka och steka rotsaker innan de får åka ner i en gryta eller när han vill använda dem för att göra en grön pannbiff. På så vis får han till en fastare känsla – och mer koncentrerad smak på köpet.

Att äta mer grönt måste inte betyda att man ska laga helt nya och okända rätter. Gustavs filosofi är att det går att laga samma mat, bara på ett lite annorlunda vis.

Några av Gustavs tips och tricks i det grönare köket

Köttfärsbiffar: När du använder vegofärs för att exempelvis göra järpar, biffar eller hamburgare är det bra om den är kylskåpskall innan du börjar jobba med den – då håller den ihop bättre och är lättare att jobba med.

Långkokt kött: Det går alldeles utmärkt att långkoka vegokött; precis som vanligt kött blir det bara mörare ju längre du kokar det. Men vegetariska grytbitar ska helst inte brynas innan. Vegoköttet blir godare om du bara långkokar det utan förstekning, till exempel i en vegetarisk boeuf bourguignon.

Tångrom: Ger havssmak till vegetariska fiskrätter.

Istället-för-parmesan-lösning: Gustav gör sin egen goda ost till pastan – ”cashewost” – genom att mixa cashewnötter med näringsjäst och en nypa salt.

Majonnäs: Gör en vegansk majonnäs: ersätt äggen med kikärtsspad. Ett ägg motsvarar ungefär tre matskedar kikärtsspad.

Vispgrädde: Har du försökt vispa en växtbaserad grädde men inte lyckats få den lagom tjock? Prova att tillsätta några droppar citron. Då blir den lättare att vispa till rätt konsistens.

Läs mer om Gustavs mat på hans blogg javligtgott.se