Leva & äta hållbart

Hemköp har i 60 år arbetat för goda miljöval. Läs om alla steg som har lett fram till dagens hållbara mat och om hur dina val kan bidra till att vi fortsatt värnar om jordens resurser. Och mötprofilerna med hållbar matglädje som passion.

”I takt med att jordens resurser utarmats alltmer har det blivit självklart att tänka hållbarhet, i samma andetag som vi också pratar matglädje.”

Hela 60 år — så länge har Hemköp försett svenska hushåll med mat. Maten som serverats vid våra svenska middagsbord har sett olika ut under åren lopp. Då, i början av 1960-talet, var pajer och maträtter i gelé höjden av festlighet och halv- och helfabrikat intog våra hem med stormsteg. Grönsakerna — gärna tomat och gurka — serverades som tillbehör till köttet, kycklingen och potatisen eller snabbriset. ”Växtbaserad mat” var ett okänt begrepp. Men redan då började en diskussion kring vikten av god djurhållning liksom oro för förekomsten av kemikalier och färgämnen i mat att ta plats. Engagemang för dessa frågor växte sig allt starkare bland Hemköps handlare och 1981, då Nils-Erik Johansson tillträdde som vd, började hållbarhetsfrågan diskuteras på allvar. Hållbarhet var en hjärtefråga för Nils-Erik Johansson. Han och hans kolleger lade därmed grunden till Hemköps framtida utvecklingsarbete.

1993 började Hemköp som första svenska livsmedelskedja att sälja enbart svenskt kött. Tre år senare, 1996, fattades beslut om att arbeta för närproducerat, och Hemköp lanserade ”Raka spåret”, ett sätt att köpa frukt och grönt direkt från odlarna. 1997 var det hönsens tur och Hemköp beslutade att sälja ägg endast från frigående höns. Samma år sänkte Hemköp priset på ekologisk mjölk. För varje år som har gått Hemköp gjort nya satsningar för hållbar mat.

2010 togs ett beslut av Hemköps handlare att göra det enklare för kunden att handla säsongsbaserat. Man ville få ut kunskap om vilka råvaror som är i säsong och därmed hjälpa kunden att göra ett bra val, för mindre miljöpåverkan, bättre pris och dessutom godare smak. Många minns också debatten om bananer, där bananodlarnas eländiga villkor blev ett ämne på agendan, vilket resulterade i att Hemköp 2014 blev först i landet med att sälja endast ekologiska bananer. 2017 tog Hemköp beslutet att klimatkompensera för e-handelstransporter. Samtidigt bestämdes att man på flera sätt ska göra det enklare för kunderna att välja och äta vegetariskt.

I år ASC-certifieras Hemköps alla fiskdiskar. ASC är en internationell, ideell organisation som värnar om ansvarsfull odling av fisk och skaldjur. Fokus under året är även att minska plast i förpackningar och antal sålda plastpåsar, samt att minska matsvinnet.

I takt med att jordens resurser utarmas har det blivit självklart att tänka hållbarhet, i samma andetag som vi också pratar matglädje. Det går att göra hållbara val och samtidigt njuta av det som läggs på tallriken.

Genom att du som konsument enkelt kan göra hållbara val redan i matbutiken är mycket redan vunnet. Arbetet börjar i butikerna, exempelvis genom att placera vegetarisk korv intill korv av nötkött. Som konsument ska du känna dig trygg i att arbetaren som skördat bananerna har fått en skälig lön, att de som har tillverkat currypastan har arbetat under goda arbetsförhållanden och att kexen inte innehåller olja från regnskogen. Man ska känna sig trygg med att hönsen som värpt äggen inte levt i trånga burar, eller att kon, vars mjölk står i kyldisken, inte stressats i onödan. I dag äter vi allt mindre kött. Vegotrenden är stark. Vi ser allt´fler nya vegetariska produkter, kända kockar väljer det vegetariska spåret och uppfinningsrikedomen bland både professionella matkreatörer och hemmakockar är stor. Enligt analysföretaget Ungdomsbarometerns rapport 2018 väljer var tredje person mellan 15 och 24 år bort kött i någon mån, och 9 procent av 15–24-åringarna är vegetarianer.

— Att leva hållbart och hälsosamt är otroligt viktiga värden för unga i dag och är tillika det man framför allt förknippar med att äta mer vegetariskt, säger Lovisa Sterner, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern i ett pressmeddelande.

Även Axfoods årliga vegoundersökning, gjord av Sifo, visar att vegotrenden är kraftfull. Fyra av tio svenskar äter vegetariskt minst en gång i veckan, och hälften väljer vegetariskt av miljö- eller klimatskäl. Precis som förra året finns viljan att ändra matvanorna. Nästan var fjärde (24%) tillfrågad uppger att de planerar att minska sitt köttätande under 2018. Att det finns en vegotrend avspeglas också i Hemköps försäljning av vegetariska produkter som under året ökat med 30% jämfört med förra året.

En fjärdedel av svenskarna planerar att minska sin köttkonsumtion och 43 procent äter vegetariskt en gång i veckan, visar också matkommunikationsbyrån Food & Friends årliga Matrapport 2018.

Att vi äter mer och mer vegetariskt är ett viktigt miljöval. Genom att det i butik finns ett bra, rikligt och varierat utbud är det enklare för fler att laga vegetariskt oftare.

Ditt engagemang för hållbarhet kan spänna över fler områden än maten. Kanske arbetar du för en mer hållbar livsstil för dig själv över huvud taget, som att cykla i stället för att ta bilen och källsortera. Kanske engagerar du dig på olika sätt i delningsekonomins tanke, att hyra, dela eller låna saker i stället för att själv äga dem. Oavsett vad du väljer är det viktigt att göra något. Och mycket har hänt sedan Hemköp en gång öppnade sin första butik för 60 år sedan — vi har med gemensamma krafter kommit en god bit på väg.

FAKTA

Grön mat i siffror

47 %

av kvinnorna är så kallade flexitarianer (vegetarianer utan att vara det på heltid), bland männen 32 procent.

50 %

uppger att de äter vegetariskt mat av miljö- eller klimatskäl, medan 37 procent uppger hälsa som främsta skäl.

 

1. Med barnslig lust

För konditorn My Feldt är hållbara val en självklarhet. Den nyutkomna bakboken Blåbärssnår, äppelskrutt och rabarberskugga är hennes egen hyllning till naturen. My Feldt driver ett litet ekologiskt surdegsbageri i Halmstad, där hon också svänger ihop desserter och bakverk. My älskar söta saker, beskriver hon. För henne handlar hälsa om att må bra och hållbarhet om att göra aktiva val.

— Det räcker inte att tänka bara ”eko” som vår fribiljett. Vi måste också utgå från vilka råvarorsom är i säsong.

När hon skrev boken med den poetiskt klingande titeln gjorde hon det för att få fler av oss att hitta tillbaka till naturen. Att utgå från lusten som man hade som barn, då varje träd lockade till klättring och man stoppade skogens blåbär direkt i munnen. — Vi vuxna är inte snälla mot naturen, men ska ändå ha av den: tomater mitt i vintern, färska jordgubbar på nyårsafton. Med sin bok hoppas My att vi på nytt ska få upp ögonen och respekten för, naturen.

My Feldts bageri och konditori ligger i Halmstad och heter Feldts Bröd & Konfekt.

2. Vetenskap för hälsa

De goda vännerna Mia Clase och Lina Nertby Aurell revolutionerade både bok-, hälso- och livsstilsmarknaden när de för ett par år sedan släppte sin bok Food Pharmacy.

Tarmfloror, bakterier och antiinflammatorisk kost. Många av oss tyckte fram till hösten 2016 att detta lät trist. Men i och med bokens utgivning fick många upp ögonen för sanningen – att leva ett så friskt liv som möjligt till stor del är kopplat till vad du äter.

— I dag är forskningen om tarmen ett av de hetaste forskningsområdena och vi får hela tiden ny kunskap och djupare förståelse för sambandet mellan bakterierna, tarmfloran och kroppen i sin helhet. Tyvärr har kosten i vår del av världen lett till att vi har fått en mycket sämre tarmflora och med tanke på att 70–80 procent av vårt immunförsvar sitter där, handlar vår blogg mycket om hur man boostar tarmfloran och sina goda skyddande bakterier i tarmen, förklarar Mia Clase.

2017 kom uppföljaren, Food Pharmacy: Kokboken.

— Vår förhoppning har hela tiden varit att inspirera människor till att upptäcka hur kul, gott och enkelt det är att äta nyttigt, säger Lina Nertby Aurell. Duon har gett "tarmflora" ett stort fokus i hälsodebatten, och förutom de två böckerna är nu en tredje under arbete.

3. Tillbaka till naturen

Det var fullsatt varje kväll på Mette och Flemmings restaurang mitt i Köpenhamn. Men paret valde att packa och flytta till Hallands vildmark, för att leva av naturen, och för att bjuda in andra till det.

Tvåbarnsföräldrarna Mette Helbæk och Flemming Hansen var helt nyligen två av Köpenhamns mest kända krogprofiler med sin restaurang Stedsans on the roof. Sedan ett år driver de i stället Stedsan in the woods, som ligger mitt i Hallands skogar, i Bohult, söder om Hyltebruk. Tanken på att lämna storstaden, trots den framgång de hade uppnått, började med en längtan efter att odla mer själva och i ett större perspektiv – att utveckla tanken om att leva nära naturen.

På en sju hektar stor sjötomt har paret nu byggt upp sitt eget naturnära paradis, med en rad enkla men samtidigt luxuösa kojor för övernattning, en restaurang och en konferensanläggning. Restaurangens mat är odlad, jagad, fiskad eller plockad lokalt och tillagad under bar himmel. New York Times och amerikanska Vogue har lovordat satsningen och ryktet om Stedsans har spridit sig också internationellt.

— Vår filosofi är att utforska hur vi kan bo och leva nära naturen på alla sätt, säger Mette.

4. Hållbar frukost hela dagen

För Anna och Rasmus, paret bakom frukostkaféerna Pom & Flora, är hållbarhet en självklarhet. Det ska bara finnas där, utan att gästen egentligen tänker på det.

Anna och Rasmus Axelsson hade båda jobbat i krogsvängen länge och insåg, med två små barn därhemma, att det var svårt att få ihop livet med de sena kvällar som jobbet medförde. En tanke om att driva något alldeles eget började gro. De hade en idé som kändes rätt i tiden – ett ställe med god och fräsch frukost hela dagen. Snart var paret Axelsson kaféägare. I dag, fem år senare, äger de två kaféer och har dessutom skrivit en kokbok med samma koncept som kaféerna, Frukost hela dagen. Att de satsade rätt är tydligt. Köerna till kaféerna i Vasastan och på Söder ringlar långa.

— Vi hade sett en förändring i människors beteende: Många vill hinna med något före jobbet, och afterwork byts allt oftare ut mot en god frukost, förklarar Anna.

På menyn finns mycket vegetariskt, en hel del veganskt, med grund i det som är i säsong, ekologiskt och närproducerat.

— Det hälsosamma tänket kom naturligt. Men det ska inte vara radikalt, det måste finnas något för alla, oavsett om man vill ha något sött och smarrigt eller något rejält nyttigt, säger Anna.