Mer grönt i vardagen? Så här kommer du igång!

Hemma hos matbloggaren Gustav Johansson, känd från bloggen Jävligt Gott, står det ibland två stekpannor på spisen. I en familj där tre av fyra äter kött, men alla gillar vego, får det ibland bli två varianter av samma rätt.

Ibland äter alla i familjen en och samma rätt till middag, som en currydoftande linsgryta till exempel. Andra gånger serveras samma rätt – men i två olika versioner, varav en är grön. Till exempel en pyttipanna – i den ena versionen med vegokorv och i den andra med nötkött. Ibland vill barnen äta grönt, ibland inte. Det viktigaste, tycker Gustav, är att barnen äter och blir mätta. De får upptäcka vegomaten i sin egen takt.

Vill du och din familj också få in mer vego i er vardag?
– Välj gärna favoriträtter som ni känner er trygga med att laga och byt helt enkelt ut proteinet mot ett växtbaserat, tipsar Gustav Färsrätter är tacksamma att börja med, menar Gustav. Detta eftersom texturen på vegofärs är ganska lik vanlig köttfärs och man kan använda samma kryddor och tillbehör. Spagetti med köttfärssås är ett exempel på en rätt som är väldigt enkel att efterlikna både i smak och textur.
– Hemma hos oss är pasta bolognese i regel alltid gjord på vegofärs och det tycker alla är jättegott. Att göra sina traditionella favoriträtter men på en ny grön råvara kan också bli en rolig utmaning för hela familjen. Laga maten tillsammans, tipsar Gustav.
– Testa till exempel att använda vegofärs till tacosen vid nästa fredagsmys.

Ett annat smart tips för att få in mer växtbaserad mat på tallrikarna är att bara ersätta en enda ingrediens i en rätt då och då. Exempelvis använda havregrädde i stället för vanlig grädde i såsen till köttbullarna eller ha kikärtsspad i stället för ägg i pannkakssmeten. Kikärtsspad innehåller mycket stärkelse och går att använda till oväntat mycket – exempelvis till bakning. Spadet går till och med att vispa fluffigt så det ser ut som vispad äggvita och kan också kokas ner och användas som en såsbas.

Tips! Ersätt köttet eller kycklingen med:

vegokött, som är gjort av till exempel soja
tofu, ett växtbaserat protein gjort av sojabönor och som påminner om färskost
tempeh, ursprungligen ett indonesiskt livsmedel som tillverkas genom fermentering av baljväxter, exempelvis sojabönor eller ärtor
knaperstekt ostronskivling, perfekt till rätter där man brukar använda köttstrimlor.

Prova att göra fiskpinnar på:

fast tofu. Tips! För att få till fisksmak använder Gustav torkade alger som krydda.

I stället för köttfärs kan du exempelvis använda:

vegofärs (till exempel gjord på soja)
belugalinser
mosade sojabönor
grönsaks- eller svamphack

Byt baconet till:

vegobacon, finns i din butik. Eller gör ”Gustavs fejkon”, på tunt skivad tofu som smaksätts med soja, flytande rökarom och en gnutta socker. Ett annat knep för att få till en rökig baconsmak, exempelvis i en vegogryta, är att krydda med ett rökigt paprikapulver.

Läs mer om Gustavs mat på hans blogg javligtgott.se