Riktlinjer och krav
för sortimentet

Kraven för att platsa på våra hyllor

Vi vill erbjuda ett godare sortiment som håller hög kvalitet, men som även tar hänsyn till hälsa, djuromsorg, miljö och människor. Därför väljer vi ut våra produkter och råvaror med stor omsorg, för att produkter som passar in hos oss. 

Hur vi jobbar med våra riktlinjer och krav för sortimentet

Utöver de krav vi har kring djuromsorg (läs mer här) och det vi gör för att öka försäljningen av hållbarhetsmärkta varor (läs mer här), har vi också ett flertal riktlinjer och kvalitetskrav som styr vårt sortiment och våra inköp. Nedan har vi plockat ut några av de krav och riktlinjer som vi anser att du som kund ska ha kunskap om när du handlar hos oss och som vi är extra stolta över. Hemköp är en del av Axfoodkoncernen och därför finns ett gemensamt arbete kring våra riktlinjer och kvalitetskrav, framför allt genom vår inköp- och logistikverksamhet Dagab 

  • All palmolja som förekommer i livsmedelsprodukter inom egna märkesvaror innehåller certifierad palmolja (RSPO) etc. 

  • All soja som förekommer inom våra egna märkesvaror ska vara certifierad enligt RTRS (Round Table Responsible Soy) eller ProTerra eller KRAV. Vi godkänner även EU-ekologisk soja. Kravet gäller även för den soja som används som foder till animalisk primärproduktion. Köp av certifierad soja eller certifikat sker inom ramen för RTRS (Round Table Responsible Soy). 
  • Alla våra leverantörer av frukt och grönt som säljs genom Axfoodkoncernen lever upp till vår förbudslista mot farliga bekämpningsmedel. 
  • Vi säljer endast plastbärkassar av återvunnet och/eller förnybart material. 
  • Rosor som är snittblommor (styckvara eller i bunt) får endast säljas med Fairtrade-certifiering. 
  • Alla bananer som säljs på Hemköp ska vara ekologiska som en lägsta standard. Utöver en ekologisk märkning säljs även bananer som har en hållbarhetscertifiering, som exempelvis Fairtrade eller Rainforest Alliance. Läs mer om hur vi jobbar med ekologiskt här. 
  • All kakao (oavsett mängd) som finns i våra egna märkesvaror (alltifrån chokladkakor till müsli) ska vara hållbarhetscertifierade antingen med Fairtrade, Fairtrades ingrediensmärkning eller Rainforest Alliance. 
  • Vi säljer inga fisk- och skaldjursprodukter som har rött ljus i WWF:s Fiskguiden och som inte är miljömärkta (MSC, ASC, KRAV eller IP Sigill). Läs mer om hur vi jobbar med hållbar fisk här. 
  • Våra egna märkesvaror av te ska vara hållbarhetscertifierade, antingen med Fairtrade eller Rainforest Alliance. Läs mer om hur vi jobbar med hållbarhetsmärkta produkter här. 
  • Våra egna märkesvaror av kaffe ska vara hållbarhetscertifierade, antingen med Fairtrade eller Rainforest Alliance. Läs mer om hur vi jobbar med hållbarhetsmärkta produkter här. 
  • Vi säljer inte några genmodifierade produkter (GMO). 
  • Vi har krav på att alla leverantörer ska stå bakom Axfoodkoncernens uppförandekod. På så vis kan vi bland annat ställa krav på hur produktionsförhållanden ska se ut för samtliga varor som säljs inom koncernen. Läs mer om hur vi jobbar med uppföljning av vår uppförande kod här.


Den förkortade och offentliga version av vår kvalitetsstrategi hittar du här.

Vill du veta vilka Hemköps egna varumärken är? Läs mer här.