Jordens godaste mat med Gustav Johansson / Smarta vägar till fler vegodagar

Smarta vägar till fler vegodagar

Att laga grönare vardagsmat kan kännas som en utmaning för den som inte är van. Men det är lättare än man kan tro – och det finns många genvägar! Matbloggaren Gustav Johansson bjuder här på några av de bästa.

– Börja lagom. Välj ut ett par rätter som är enkla att vegofiera, rätter där köttet eller mejeriprodukten enkelt går att ersätta med en vegetarisk eller vegansk ingrediens. Till exempel hamburgare, texmexmat, kycklinggrytor och rätter med köttfärssås som bas.

Eller så byter du ut pålägget på frukostmackan, mellanmålet eller lunchen mot ett vegetariskt alternativ då och då. Vill man förändra något så är det viktigaste att göra det i sin egen takt, menar Gustav. Gustavs 8 tips för mer god vegomat i vardagen:

1. Laga favoriterna, men på nytt sätt. Välj ut ett gäng enkla rätter du känner dig trygg med att laga och gör dem vegetariska. En bra start är pastarätter, currygrytor, färsrätter och pyttipanna.

2. Ladda skafferiet. Att ligga steget före och ha rätt råvaror hemma gör det enklare att komma igång.

3. Inspireras av klassiska smakkombos. Ett bra knep om du vill hitta på egna vegorätter är att ta inspiration från klassiska smakkombos du gillar extra mycket och göra dem i nya vegovarianter. Älskar du det italienska köket, som smakkombinationen av tomat, basilika och mozzarella? Använd kombon men med en växtbaserad ostkräm gjord på havrefraiche och en vegansk ost. Gott i en sallad, sås eller på en macka. Har du fallit för byggstenarna i det koreanska köket? Använd dem i en egenkomponerad vegorätt.

4. Gå ut och ät. Ett annat sätt att få inspiration är att testa nya vegetariska restauranger – eller att beställa det gröna alternativet när du är ute och äter. På så vis får du in nya influenser till hemmaköket.

5. Våga bjud på vego. Testa dina gränser och bjud hem vänner eller släkt på en helt grön söndagsmiddag, eller varför inte en vego-jullunch. Variera med vego!

6. Gå all-in – ett tag. Sätt upp en begränsad period då du utmanar dig själv att bara äta vegetariskt; då kommer du automatiskt lära dig mer om det vegetariska köket och se om det är något för dig. Kanske kan du köra en tidsbegränsad utmaning tillsammans med en kompis, familjemedlem eller kollega?

7. Låt halvfabrikaten ta plats. Gustav vill slå ett slag för schysta genvägar. Du behöver inte göra allt från grunden – det går utmärkt att köpa hem färdiga vegoprodukter.

8. Testa – och läs på. Att lära sig genom att testa är aldrig fel; vidga dina vyer och våga prova nya vegorätter. Men det kan också vara bra att skaffa sig lite ny kunskap, till exempel hur växtbaserade råvaror fungerar. Läs några vegetariska kokböcker, tipsar Gustav. Eller bjud hem en kompis som är vegetarian och hjälps åt att laga maten.

Läs mer om Gustavs mat på hans blogg javligtgott.se