Start / Hållbarhet / Ett godare sortiment / Hållbarhetsmärkta varor
Hos oss behöver du inte leta länge efter hållbarhetsmärkta varor. Vi vill uppmärksamma och öka försäljningen av våra produkter med hållbarhetsmärkningar, då de ger en tryggheten om att produkterna gynnar och skyddar miljön, djuren och människan.
Vi vill öka försäljningen av hållbarhetsmärkta varor och vi arbetar på olika sätt för att göra det, exempelvis med kampanjer, säljstyrning och kommunikation. En annan viktig och avgörande del är att se till att specifika råvaror i våra egna märkesvaror är hållbarhetsmärkta. Dessa råvaror har valts ut på grund av att de är extra riskfyllda utifrån miljö- och/eller social hållbarhet. Kakao är ett exempel, där vi ställer krav på att all kakao i våra egna märkesvaror, oavsett mängd, måste vara hållbarhetsmärkt.
Vill du veta mer om vilka krav vi ställer på vårt sortiment? Läs mer här.
*Märkningar som ingår i ”hållbarhetmärkta varor”: EU-ekologiskt, KRAV, Fairtrade, Fairtrade innehållsmärkning, Rainforest Alliance, UTZ, Nyckelhålet, Bra Miljöval, Svanen, EU-Ecolabel, Ekocert Organic.
ASC (Aquaculture Stewardship Council) är en internationell hållbarhetsmärkning för odlade fisk- och skaldjursprodukter. ASC-märket pryder produkter som kommer från ansvarsfulla fisk- och skaldjursodlingar som arbetar för den naturliga miljön, minskade vattenföroreningar, en renare havsbotten och friskare fisk. ASC följer också strikta krav kring foder och socialt ansvar. Läs mer på asc-aqua.org
Vår hållning: Ambitionen för Hemköp är att senast 2025 enbart sälja fisk och skaldjur som klassats som gröna enligt WWF eller är miljömärkta. Redan 2008 slutade Hemköp sälja fisk som klassats som röd av WWF. Hemköps fiskdiskar är MSC-certifierade vilket betyder att vi får sälja och marknadsföra ASC-certifierad färsk fisk över disk.
EU-lövet är EU:s märkning av ekologiska livsmedel och styrs av EU-förordningen. Märkningen garanterar att maten är producerad utan konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel och med omsorg om djur och natur. Märkningen är obligatorisk på färdigförpackade ekologiska varor som tillverkas inom EU. Läs mer på ec.europa.eu
Vår hållning: Vi vill erbjuda ekologiska alternativ inom alla produktgrupper. EU-lövet är obligatoriskt på ekologiska produkter som tillverkas inom EU.
Fairtrade handlar om människorna i produktionen. Varje gång du väljer en Fairtrade-märkt produkt bidrar du till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Fairtrade är en oberoende certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling. Läs mer på fairtrade.se
Vår hållning: Som första svenska aktör arbetade Axfoodkoncernen med Fairtrades råvaruprogram för att köpa in kakao till Garants chokladserie. På så sätt kan vi stötta kakaobönder i Dominikanska Republiken och bidra till utvecklingen av byarna runt odlingarna. På Hemköp är samtliga rosor som säljs Fairtrade-märkta.
KRAV-märket garanterar att råvaran är odlad eller framställd utan konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Dessutom har KRAV även regler för social hänsyn och djurhållning. Läs mer på krav.se
Vår hållning: Vi vill erbjuda ekologiska alternativ inom alla produktgrupper. Jämfört med den EU-ekologiska märkningen har KRAV mer långtgående regler för djuromsorg. Därför väljer vi att i första hand ha KRAV-godkänt kött inom egna märkesvaror.
MSC (Marine Stewardship Council) är en global organisation som arbetar för miljömärkning av fisk och skaldjur. MSC-märket visar att fisken kommer från livskraftiga bestånd och har fångats med minimal inverkan på havsmiljön. Läs mer på msc.org
Vår hållning: Ambitionen för Hemköp är att senast 2025 enbart sälja fisk och skaldjur som klassats som gröna enligt WWF eller är miljömärkta. Redan 2008 slutade Hemköp sälja fisk som klassats som röd av WWF. Hemköps fiskdiskar är MSC-certifierade vilket betyder att vi får sälja och marknadsföra MSC-certifierad färsk fisk över disk.
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets symbol som tagits fram för att hjälpa kunder att hitta de hälsosammare alternativen. Väljer du mat med Nyckelhålet får du i dig mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre fett. Läs mer på livsmedelsverket.se
Vår hållning: Det ska vara lätt att hitta hälsosamma alternativ i butiken. Vi har genomfört en rad åtgärder för att minska sockermängden i varor som innehåller onödigt socker. Exempelvis har vi tagit bort sockret och minskat mängden salt i Garant smaksatta krossade tomater så att produkten klarar kriterierna för nyckelhålsmärkning.
Rainforest Alliance är en oberoende organisation som arbetar för att bevara biologisk mångfald och skapa hållbara försörjningsmöjligheter. Organisationen hjälper odlare att förbättra sina jordbruksmetoder för att skapa större skördar samtidigt som lokala ekosystem skyddas och arbetares rättigheter tas tillvara. Läs mer på rainforest-alliance.org
Vår hållning: Vi har beslutat att te och kaffe från det egna varumärket Garant ska komma från Rainforest Alliance-certifierade odlingar. Samtliga huvudråvaror i Eldorados, Garants och Dazzleys sortiment av kaffe, te och kakao är hållbarhetscertifierat. Det innebär positiva effekter för både miljö, ekonomi och sociala villkor i leverantörsledet.
Svenskt Sigill är en certifiering för svensk mat och blommor. Kraven omfattar bland annat livsmedelssäkerhet, djuromsorg, miljö samt GMO-frihet och minskad användning av kemiska bekämpningsmedel. Läs mer på svensksigill.se
Vår hållning: Med bakgrund i ett initiativ från bland annat Axfoodkoncernen har svensk frukt- och grönsaksnäring tillsammans med Sigill Kvalitetssystem tagit fram en ny standard IP Arbetsvillkor. Syftet är att skapa tryggare arbetsvillkor för de cirka 20 000 gästarbetare som kommer till Sverige för att arbeta inom frukt- och grönsaksodling varje år.
Svanen är Nordens officiella miljömärkning. Svanen föddes 1989 för att hjälpa konsumenter att göra bra val för miljön. Det statliga bolaget Miljömärkning Sverige granskar varor och tjänsters miljöpåverkan under hela livscykeln från råvara till avfall. Läs mer på svanen.nu
Vår hållning: Alla våra produkter inom tvätt och rengöring under varumärket Såklart är Svanenmärkta.
EU Ecolabel, tidigare känd som EU-Blomman, är EU:s officiella miljömärke. Produkterna granskas ur ett livscykelperspektiv från råvara till avfall och måste uppfylla höga krav på miljö, funktion och kvalitet. Märkningen finns på drygt 30 olika typer av produkter, exempelvis skor, papper, färg och elektroniska apparater. Miljömärkning Sverige ansvarar för EU Ecolabel i Sverige. Läs mer på ec.europa.eu
Vår hållning: Svanen är Nordens officiella miljömärkning och EU-Blomman är EU:s motsvarighet. Båda systemen fungerar på samma sätt; en vara eller tjänst granskas från råvara till avfall och skärper kraven kontinuerligt. Då Svanen är mer välkänt i Sverige använder vi den märkningen.
Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens miljömärkning som har tagits fram i samarbete med handeln. En produkt som klassas som Bra Miljöval är en produkt som har minsta möjliga negativa påverkan på vår miljö. Märkningen samlar både fysiska produkter och tjänster, och hittas på allt från rengöringsprodukter till försäkringar och transporter. Läs mer på naturskyddsforeningen.se
FSC ställer krav på skogsbruk och plantager för att främja ett ansvarsfullt brukande av världens skogar. Märket finns på träprodukter som byggmaterial, papper och trycksaker. FSC är idag det enda oberoende certifieringssystemet för skog. Läs mer på fsc-sverige.org
Vår hållning: Vi väljer i största möjliga mån FSC-certifierade förpackningar till våra egna märkesvaror. Bland annat är en av våra högsta prioriteringar att Garants ekologiska varor ska vara paketerade så miljövänligt som möjligt.