Frågor och svar om Hemköp Matkonto

1. Vilken typ av kort är det?

Matkonto betalkort är ett debetkort, som är kopplat direkt till ditt konto. När du använder ditt kort dras pengarna omedelbart från ditt konto för att täcka köpet eller transaktionen. 

2. Vilken bank står bakom kortet?

Matkonto och tillhörande betalkort levereras i samarbete med Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). Detta innebär att ett konto öppnas hos SEB och att det tillhörande betalkortet utfärdas av SEB.

3. Omfattas Matkonto av den statliga insättningsgarantin?

Ja, i och med att Matkontot öppnas hos SEB omfattas det av den statliga insättningsgarantin. Varje kund som enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti har rätt till ersättning, garanteras ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i SEB upp till 1 050 000 kr. Detta innebär att om du har satt in medel hos SEB genom Matkonto-appen och/eller direkt genom SEB gäller insättningsgarantin för totalt 1 050 000 kr av dessa medel. För mer information, vänligen läs SEB:s villkor.

4. Vilka är fördelarna med Matkonto?

Med Matkonto får du ett enkelt sätt att hålla bra koll på matpengarna och samtdigt få extra poäng när du handlar på Hemköp.

5. Vad kostar Matkonto?

Första 6 månaderna är gratis. Därefter tar Hemköp ut en avgift om 20 kr per månad för ett individuellt Matkonto och 30 kr per månad för ett gemensamt Matkonto.

6. Måste jag vara medlem i Klubb Hemköp för att ansöka om Matkonto?

Ja, du måste vara medlem i Klubb Hemköp för att ha Matkonto. Är du inte redan medlem blir du det när du ansöker om Matkonto. Det är kostnadsfritt att vara medlem i Klubb Hemköp.

7. Finns det åldersgräns för att ansöka om Matkonto?

Ja, du måste vara 18 år eller äldre för att kunna ansöka om Matkonto.

8. Hur kommer jag igång?

Du ansöker om Matkonto i Matkonto-appen och får kortet i din brevlåda inom 3-5 dagar. Kortet fungerar precis som ett vanligt betalkort och kan användas överallt där Mastercard accepteras, även utomlands. Du kan sätta in och ta ut pengar enkelt, snabbt och säkert med Swish.

Genom att använda Matkonto får du 25 % fler poäng i Hemköps butiker och på Hemköp online. För att poängen ska registreras behöver du koppla kortet i kassan på Hemköp. Vid första köpet i butik behöver du även aktivera kortet genom att sätta in det i kortläsaren och ange den PIN-kod du valde vid ansökan.

9. Hur samlar jag extra poäng med Matkonto?

När du betalar med Matkonto betalkort på Hemköp och hemköp.se får du 25% extra poäng. Observera att du kan ha flera betalkort kopplade till Hemköp, men det är endast dittt Matkonto betalkort som ger dig extra poäng. Alla kort som tidigare varit kopplade fungerar som vanligt.

10. Hur många personer kan dela Matkonto?

Maximalt två personer kan dela Matkonto.

11. Kan jag dela Matkonto med mitt barn?

Du kan dela Matkonto med ett barn som är 18 år eller äldre.

12. Kan jag betala med kortet utomlands?

Ja, ditt Matkonto betalkort är ett Mastercard som är det mest accepterade betalningsmedlet över hela världen, både i butik och online. Tänk på att när du använder ditt kort utomlands får du i de allra flesta fall en bättre kurs om du väljer att betala i den lokala valutan.

13. Kan jag betala med Apple Pay?

Ja, det går utmärkt. Med Apple Pay kan du snabbt och enkelt betala med ditt Matkonto-kort från din iPhone eller Apple Watch.

14. Var kan jag använda kortet?

Du kan betala med kortet både i Sverige och utomlands i butiker och online. Ditt betalkort från Mastercard accepteras av miljontals inköpsställen runt om i världen.

15. Varför har Hemköp två appar?

Genom att ha olika appar kan Hemköp skapa en mer skräddarsydd upplevelse.

Hemköp-appen: Här kan du handla i butik med Scan & Go, Online, ta del av erbjudanden, skapa inköpslistor, söka butiker, få överblick över ditt bonussaldo och mycket mer!

Matkonto-appen Här kan du ansöka om och hantera ditt Matkonto. Matkonto hjälper dig ta kontroll och få koll på din matbudget.

16. Funkar Matkonto med Android?

I nuläget är Matkonto endast tillgängligt för iOS och kan bara användas med Apple-enheter.

17. Varför kan jag inte logga in i Matkonto-appen?

Det kan bero på uppkopplings- eller tekniska problem. Vänligen försök igen. Om problemet kvarstår är du välkommen att höra av dig till Hemköps kundtjänst för hjälp.

18. Hur kommer jag i kontakt med Matkonto kundtjänst?

Logga in i Matkonto-appen med BankID och gå till profilvyn. Där kan du skicka ett meddelande i chatten, men även få svar på de mest vanliga frågorna.

19. Kan Hemköps kundtjänst hjälpa mig med frågor som rör mitt Matkonto?

Nej, Hemköps kundtjänst kan endast hjälpa dig med allmänna frågor om Matkonto. För att få svar på frågor som rör din ekonomi behöver du kontakta Matkonto kundtjänst via chatten i Matkonto-appen.

20. Hur spärrar jag mitt kort?

Om du har förlorat ditt kort eller misstänker stöld eller bedrägeri, måste du omgående spärra ditt kort. När du spärrar ditt kort innebär det att kortet permanent slutar att fungera.

Få hjälp med att spärra ditt kort: 9:00-17:00 helgfria vardagar.
Skicka ett meddelande via chatten i Matkonto-appen.

All övrig tid: Ring Spärrservice på telefonnummer 08-14 70 88.