Frågor och svar om Apple Pay

Vad är Apple Pay?

Apple Pay är en mobil betaltjänst som fungerar med de olika Apple-enheterna iPhone, Apple Watch, iPad och MacBook. Du kan på ett enkelt och säkert sätt betala i butiker, i appar och på hemsidor som har anslutning till Apple Pay. Tjänsten är helt kostnadsfri.

Vilka mobiler och andra enheter fungerar med Apple Pay?

IPhones med FaceID och Touch ID (iPhone 6 och senare)
IPads - iPad, iPad Pro, iPad Air och iPad mini med FaceID och TouchID
Apple Watch serie 1 och senare Mac-modeller med Touch ID
Mac-modeller från 2012 och senare med en Apple Pay-enabled iPhone eller Apple Watch samt Mac-datorer med Apple silikon tillsammans med ett ”Magic” tangentbord med Touch ID
Klicka här för en aktuell lista på kompatibla Apple Pay-enheter

Är det säkert att betala med Apple Pay?

Apple Pay är lika säkert, eller säkrare, än att använda fysiska kort. Du måste använda Face ID, Touch ID eller din lösenkod för köp på iPhone, Apple Watch, Mac eller iPad. Ditt kortnummer lagras aldrig på din enhet eller på Apples servrar. Varken Apple eller din enhet skickar ditt kortnummer till den du handlar av när du betalar i butiker. När du betalar på nätet eller i appar får den du handlar av bara information som du lämnar ut för att slutföra beställningen.

Kostar det något att betala med Apple Pay?

Nej, tjänsten är kostnadsfri.

Hur lägger jag till ett kort i Apple Pay?

Du kan ansluta ditt kort i Matkonto-appen eller från Apple Plånbok.

Anslut ditt kort från Matkonto-appen:
1. Logga in i appen.
2. Välj det kort som ska anslutas till Apple Pay (vid ett kort finns enbart ”Lägg till i Apple Pay”, om det finns fler kort finns ”Välj det kort som ska läggas till”).
3. Godkänn villkoren.
4. Klicka på Klar. Nu är kortet anslutet till Apple Pay och redo att användas.

Anslut ditt kort genom Apple Plånbok:
1. Öppna Apple Plånbokt för att ansluta ditt kort till Apple Pay.
2. Tryck på ”+” och följ instruktionerna för att lägga till ett nytt kort.
3. Scanna eller lägg in kortuppgifterna manuellt. Komplettera med de uppgifter som behövs samt din tresiffriga säkerhetskod som finns på baksidan av kortet.
4. Godkänn villkoren och välj metod för identifiering.
5. Kortet är nu anslutet till Apple Pay och klart att användas.

Hur betalar jag med Apple Pay?

När du ska betala med Apple Pay i butik blippar du enheten mot betalterminalen. Dubbelklicka på sidoknappen och legitimera dig med Face ID eller Touch ID. Därefter blippar du telefonen eller klockan mot betalterminalen. När du ska betala med Apple Pay på nätet klickar du på Apple Pay-knappen i kassan och följer instruktionerna.

Kan jag lägga till fler kort i Apple Pay?

Ja, du kan lägga till fler kort i din Apple Plånbok. Du väljer sedan vilket av korten som ska användas som förstahandsval.

Hur tar jag bort ett kort i Apple Pay?

Om du vill ta bort ett kort i din iPhone så trycker du på kortet i Apple Plånbok. Trycka på de tre prickarna i övre högra hörnet, scrolla sedan längst ner och tryck på ”Ta bort det här kortet”. Du kan även ta bort det under ”Inställningar” och "Plånbok och Apple Pay".

Gäller samma  beloppsgränser som vid blipp med fysisk kort?

Nej, eftersom du legitimerar dig med Face ID eller Touch ID kommer du inte behöva slå din PIN-kod vid köp över 400 kr eller få slumpmässiga kontroller.

Jag får inga poäng när jag betalar med Apple Pay - hur gör jag?

För att få rabatter och samla poäng behöver du koppla kortet till ditt medlemskap i Klubb Hemköp. Du behöver koppla båda det fysiska kortet och det digitala som syns i din Apple Plånbok. Det gör du i bemannad kassa (eller med hjälp av kassavärd i snabbkassan) i någon av Hemköps butiker. Du behöver ha med dig en id-handling eller kunna uppge ditt medlemsnummer i Klubb Hemköp.

Kan jag ta del av en butiks medlemsprogram när jag handlar med Apple Pay?

I butiker där du kan använda ditt kort för att ta del av bonus eller erbjudanden måste du även ansluta ditt digitala kortnummer för Apple Pay. Genom att göra detta kan du ta del av bonus eller erbjudanden även när du betalar med Apple Pay. Varje enhet som kortet anslutits till har ett eget digitalt kortnummer. Det innebär att om du ansluter ett kort i både en iPhone och en Apple Watch så behöver du ansluta båda de digitala kortnumren om du vill få bonus och erbjudanden, oavsett vilken enhet du väljer för att betala med Apple Pay. Kontakta butiken för att ta reda på hur du enklast ansluter ett digitalt kortnummer till deras medlemsprogram.

Vad behöver jag att göra om jag har blivit av med min mobil?

Om du förlorar din Apple-enhet behöver du inte spärra ditt fysiska kort, eftersom det faktiska kortnumret inte är sparat i Apple Pay. Däremot bör du spärra din mobil via "Hitta min iPhone" och markera enheten som "borttappad". På så vis blir det omöjligt att göra betalningar med Apple Pay på enheten, och det digitala kortet som finns i din Apple Plånbok kommer att spärras automatiskt.

Kan jag få digitala kvitton med Apple Pay?

I butiker där du kan ansluta ditt kort för att få kvittot digitalt måste du antingen identifiera dig som medlem eller koppla ditt digitala kortnummer för Apple Pay. Då kan du få kvittot digitalt när du betalar med Apple Pay. Varje enhet som kortet anslutits till har ett eget digitalt kortnummer. Det innebär att om du ansluter ett kort i både en iPhone och en Apple Watch så behöver du ansluta båda de digitala kortnumren om du vill få digitala kvitton, oavsett vilken enhet du väljer för att betala med Apple Pay. Kontakta butiken för att ta reda på hur du enklast kopplar ett digitalt kortnummer till deras tjänst.

Behöver jag spärra både mitt fysiska kort och kortet i Apple Plånbok?

Nej, när du spärrar ditt fysiska kort, spärras också det digitala kortet som är kopplat till samma konto. Om du däremot vill spärra bara det digitala kortet, kan du ta bort det från Apple Plånbok utan att påverka ditt fysiska kort.