Hemköpskedjans vd Shoan Etemadi tar plats i KRAV:s styrelse

I samband med KRAV:s årsmöte den 29 april valdes Shoan Etemadi, vd Hemköpskedjan, in i KRAV:s styrelse som ledamot. Hemköpskedjan har en långsiktig agenda och tydliga mål vad gäller hållbarhetsarbetet framåt både vad gäller exempelvis ekologisk försäljning och livsmedelsförsäljningens klimatpåverkan.

Hemköps kontinuerliga arbete med hållbarhet har gett resultat och Hemköp har bland annat haft högst ekoandel (försäljning av ekologiska livsmedel i förhållande till den totala försäljningen) i branschen tre år i rad och prisades förra året både på Dagligvarugalan för årets ekoinsats samt tilldelades pris av Ekologiska Lantbrukarna för Årets ekoinsats.

− Vi på Hemköpskedjan ska tillhandahålla ett brett, prisvärt och hållbart sortiment i en inspirerande butiksmiljö. Inom Hemköpskedjan har vi höga ambitioner vad gäller hållbarhet och tydliga mål och det känns därför både relevant och roligt att få bli en del av KRAV:s styrelse, säger Shoan Etemadi, vd Hemköpskedjan.

KRAV:s vision är att all produktion av livsmedel är ekonomisk, ekologiskt och socialt hållbar och tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Enligt KRAV ska styrelsen vara sammansatt på ett sådant sätt att kompetens finns inom de intresseområden som stadgarna föreskriver, vilket bland annat inkluderar handel.

− Med en relevant och gedigen bakgrund inom dagligvaruhandeln och som företrädare för en dagligvaruaktör, Hemköpskedjan, som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbarhet, inklusive försäljning av KRAV-märkta varor, känns det särskilt bra att få hälsa Shoan Etemadi välkommen till KRAV:s styrelse, säger Linus Källander, styrelseordförande KRAV.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Pedersén, Kommunikationschef Hemköpskedjan
E-mail: jenny.pedersen@hemkop.se, telefon: 0766 29 26 59

Om KRAV
KRAV driver utvecklingen av ekologiska och hållbara livsmedel, och är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat. KRAV-märkt mat bidrar till ökad biologisk mångfald, god djurvälfärd, mindre klimatpåverkan och bättre arbetsvillkor. KRAV är en ekonomisk förening, ägd av 23 medlemsföretag och organisationer.

Om Hemköp
Hemköp vill göra livet enklare för alla matälskare som vill äta gott varje dag. Vi utmanar för att ligga i framkant inom hållbarhet och utvecklar ständigt ett attraktivt erbjudande med butiker i geografiskt viktiga lägen och e-handel för att ha marknadens nöjdaste kunder. Inom Hemköp finns totalt cirka 200 butiker runt om i Sverige. Hemköp ingår tillsammans med Tempo i Hemköpskedjan som är en del av Axfood AB.