Startsida / Kundservice / Såhär handlar du mat online från Hemköp
För att börja handla behöver du först ett användarkonto på Hemköp.se. I samband med att du skapar ett användarkonto blir du även medlem i Klubb Hemköp per automatik. Det betyder att du kan börja samla poäng och nyttja rabatter på dina köp direkt! Läs mer om Klubb Hemköp här.
Om du INTE är medlem i Klubb Hemköp -> Tryck på Logga in högst upp i höger hörn på sidan. Tryck på Bli medlem. Fyll i ditt personnummer och följ instruktionerna. Du har nu ett användarkonto och är samtidigt klubbmedlem.
Om du redan är medlem i Klubb Hemköp -> Tryck på Logga in högst upp i höger hörn på sidan. Tryck på Logga in privat (om du vill bli företagskund, läs mer här). Logga in med BankAnge och följ instruktionerna.
Handla som gäst -> Om du inte vill logga in kan du välja "Handla som gäst" när du kommer till kassan. Tänk på att du kan då inte ta del av klubberbjudanden eller funktioner som Mina sidor för att blicka tillbaka över dina beställningar.
När du har loggat in är du redo att börja handla!
Välja leveranssätt genom att trycka på ”Välj Leverans” uppe till vänster. Om du redan har valt leveranssätt står istället ditt valda leveranssätt "Hemleverans" eller "Hämta i butik". Beroende på vart i landet du bor kan vi antingen erbjuda dig bägge lösningar, eller bara en av dem.
Hemleverans – Välj fliken för hemleverans och ange din hemadress för att kontrollera om vi erbjuder leverans hem till dig. När du beställer varor via vår e-handel tillkommer en serviceavgift på 49 kr. Utöver detta kostar det 79–99 kr att få varorna levererade. Handlar du för över 2000 kr (exklusive pant och avgifter), bjuder vi på leveransen. Du kan ändra, lägga till och ta bort varor i din order fram till 23.59 dagen innan hemleverans.
Hämta i butik – Dina färdigpackade kassar hämtas upp direkt i butiken. Om du väljer hämta i butik väljer du vilken e-handelsknuten butik du vill hämta varor från. Hämtar du i butik så kostar det 0 kr. Väljer du express för snabbare hantering kostar det 49 kr. Handlar du för under 700–1500 kr tillkommer en serviceavgift på 49 kr. För information om vad som gäller för serviceavgift på just din ort, vänligen se information vid beställning.
Välj vilken slottid du vill få dina varor levererade, eller som du vill hämta dina varor i butik. Du kan bläddra mellan dagar med hjälp av de grå pilarna. Du kan alltid se 7 leveransdagar framåt och nya tider uppdateras dagligen kl. 09:00.
När du valt en slottid markeras den med en rosa ruta, och en bock. Tryck därefter på den röda knappen ”Reservera tid”.
Tänk på att när du reserverar din leveransdag och tid så håller vi den i 30 minuter om du är inaktiv, därefter släpps reservationen. Efter 30 minuter kommer du behöva göra om valet av dag och tid. Då finns det en risk att dagen och tiden du valde är fullbelagd och du får då välja en annan som passar dig.
Efter att du valt leveranstid är du redo att börja handla online.
Din varukorg kan du se genom att trycka på den röda ikonen med en kundvagn som finns långt upp till höger på sidan.
Du lägger en vara i varukorgen genom att klicka på den röda "Köp"-knappen. Om du vill lägga till flera varor klickar du på plus-tecknet tills du har det antalet du vill. Vill du ta bort en vara klickar du på minus-tecknet.
Det finns olika sätt att leta upp de varor du vill köpa:
Bra kategorier att ha koll på:
Innan du kommer till kassan kommer du alltid först till varukorgen. Där du får en överblick av alla varor du lagt i korgen. För att gå till varukorgen klickar du på den röda knappen högst upp i högra hörnet, den med kundvagnen och summan. Klicka sedan på “Till varukorgen”
I enstaka fall kan en vara ta slut efter att du slutfört din order, men innan vi hunnit plocka ihop den. I en sådan situation väljer vi ut en ersättningsvara som är så likvärdig som möjligt med varan du ursprungligen beställde. Om ersättningsvaran är dyrare än varan du beställde påverkas inte ditt pris. Om den däremot är billigare betalar du det lägre priset.
Under dina varor i din varukorg kan du välja om du accepterar ersättningsvaror eller inte. Om du tackat nej till ersättningsvaror får du inte någon annan vara istället och självklart betalar du inte heller för varan. Kontrollera gärna sammanställningen av dina varor så att du har fått med allt du behöver.
Du kan välja att acceptera ersättningsvaror för samtliga varor i din varukorg eller att trycka på ”Ersätt inte denna vara” för att välja för varje enskild vara.
Längst ner ser du slutsumman, inklusive reservationsbelopp. När man köper varor till kilopris, som t.ex. frukt och grönt kan den slutgiltiga vikten i ordern variera något. Därför reserveras ett extra belopp (10% av ordervärdet) för att ta höjd för om varorna väger mer än beräknat. I reservationen ingår även en uppskattad kostnad för antal kassar. När vi plockat ordern och vägt alla varor vet vi det exakta beloppet som ska betalas. Det är detta belopp som kommer att dras från ditt konto. Beloppet som kommer att debiteras kan man se på plockbekräftelsen som skickas via e-post efter att vi plockat din order.
När du är redo att betala, klicka på "TIll kassan".
I kassan fyller man i sina leverans- och kontaktuppgifter. Din folkbokföringsadress är förvald som leveransadress. Om du vill ändra adressen trycker du på den gråa knappen ”Ändra”.
Under Leveransinfo kan du lämna ev. portkod och meddelande till chauffören Du sparar dina ändringar med knappen ”Spara”.
Om vi har kontaktuppgifter till dig är dessa ifyllda i förhand. Du kan uppdatera dem genom att trycka på ”Ändra”.
Dubbelkolla summeringen av beställningen och att din valda leveranstid stämmer. Här kan du även lägga till en rabattkod genom att klicka på "Har du en rabattkod?".
Nu är du redo att betala. Du kan välja mellan att betala med Klarna eller kortbetalning. Båda betal-alternativen kan kräva att du har möjlighet att signera din betalning digitalt med bank-ID, bankdosa eller liknande.
När du har valt betalalternativ fullföljer du betalningen genom att trycka på den röda knappen ”betala”. Efter genomförd betalning kommer du till sidan ”Tack för din order”.
Vi skickar också ett mejl med en sammanställning av de varor du har beställt.
På morgonen den dagen du ska få dina varor levererade eller hämta upp dem i butik kommer du att få ett SMS där vi bekräftar din leveranstid. Om du har valt hemleverans finns det också en länk som du kan klicka på för att se hur många stopp det är kvar innan bilen är framme hos dig.